Absolut BRÅK
August 8, 2018Norrmännen rasar över att deras nationalsymbol Holmenkollen nu används i reklam för vodka.
– Det är förkastligt, säger Kollengeneralen Rolf Nyhus.
Historien
Fantastisk markedsføring gjorde det mulig
Historien om «Absolut rent Bränvin» begynner tilbake i det 15. århundre, som sterkt fuselinfisert hjemmebrent. En ubehagelig luktende væske som bare hadde ett mål – rus!
Forskeren Lars Olsson Smith endret alt da han fant frem til destillerimetoder som fortsatt brukes den dag i dag. Fra da av fikk vi salgbart brennevin og historien om Absolut kan begynne …
Innbyggerne i Åhus, i Syd-Sverige var glade i den lokalt produserte vodkaen, men selv hvor mye de drakk var det begrenset hvor stort marked de bare 10.000 innbyggerne skapte. For at fabrikken, vodkadestileringen og varemerket Absolut skulle overleve måtte det eksporteres.
I 1970-årene, etter at all spritproduksjon og salg var nasjonalisert, ble beslutningen tatt.
Eksport til Amerika!
Et Amerika som var så glade i vodka at de gladelig drakk opp 60% av verdensproduksjonen! Men 99 prosent av dette var laget i Amerika – og solgt til svært lave priser. Den siste prosenten, var dominert av russisk import av merket Stolichnaya og noen kasser fra Finland – Finlandia.
Vel, når markedet er så stort som det Amerikanske, blir også kassene mange. For Finlandia betydde det neste 50.000 kasser årlig.
Men Svenskene fra «vin & Sprit» på jakt etter en importør møtte en kald skulder fra alle de store – men fikk godkjent interesse fra en lillebror i bransjen, Carillon Importers. Sammen ville de utvikle et produkt med en aura verdensmarkedet ikke hadde sett maken til. I 1980 var de klare og valgte seg Boston som introduksjonsmarked.
TBWA var et ungt reklamebyrå, startet opp i 1970 av tre kolleger fra byrået Young and Rubicam. De ekspanderte raskt, hadde flere brennevinsmerker som Grand Marnier på kundelisten – og var kreativt dyktige.
Men fra nå av ble det ett fokus; ABSOLUT VODKA.
PS: Historien fortsetter i vårt neste nyhetsbrev – gled deg!