En idé ,flere logouttrykk – samme produkthistorie

June 18, 2018

Det kan hevdes at byggeklossene til LEGO er mer merkevarebygging enn leketøy. Og som alle dyktige merkevarebyggere er de nøye med å markedsføre sin produkthistorie.

Vi tar den raskt …

I 1916 startet den lokale snekker Christiansen sitt verksted i Billund. Hans treleketøy som sparegriser, biler og lastebiler ble populære, men suksessen var begrenset siden de fleste familier var fattige og få hadde råd til slike leker.

I 1934 skapte Christiansen firmanavnet LEGO. Ordet stammer fra den danske setningens leg godt sammensetning.

Da plast ble tatt i allmenn bruk, fulgte Christiansen opp og begynte å produsere plastleketøy.

I 1947 mottok Christiansen og sønnen Godtfred prøver av plastklosser som kunne settes sammen, fra firmaet Kiddicraft.

I 1949 startet de produksjon av lignende klosser og kalte dem «Automatic Binding Bricks». Klossene var laget av celluloseacetat og kunne brukes til å bygge en solid enhet som ikke falt fra hverandre.

I 1953 fikk de et nytt navn: LEGO-klosser.

Bruken av plast i leketøysproduksjon var dengang ikke høyt ansett av forretninger og forbrukere. Mange av leveransene fra LEGO-gruppen ble returnert, og salget gikk dårlig. Mange mente at plastleketøy aldri kunne erstatte treleketøy.

  1. januar1958klokken 13.58 fikk LEGO-klossene patent på sin moderne form. Som ble starten på en verdensomspennende suksess!

 

PS: LEGO-gruppen hevder at lego også betyr «jeg setter sammen» eller «jeg monterer» på latin. Kritikerne kaller det en «fri oversettelse» av et verb som kan bli oversatt med «jeg leser», «jeg samler», «jeg velger» eller «jeg passerer».

DISSE ARTIKLENE KAN OGSÅ VÆRE AV DIN INTERESSE