Sjanseløs uten en tydelig produkthistorie

May 25, 2018

Alt lå til rette for noen år siden da Beerenberg skulle bli en suksess som høyprofilert merkevare med teknisk avanserte klær for skikjørere.

Slik gikk det ikke – og nå har vi glemt hele forsøket.

Ideene var gode, designeren proff, stoffene av de beste materialer, internettsiden tøff og investorene villige. Men butikkene som skulle selge herlighetene og kundene som skulle kjøpe, stilte det samme spørsmålet: hva pokker er Beerenberg.

Jeg vil verken kritisere, eller legge meg borti de vurderinger og prioriteringer Bereenberg gjorde. Men jeg fulgte dem fra sidelinjen og så at de gjorde det unødvendig vanskelig for seg selv. Det er de ikke alene om, mange går i samme fellen. De hadde nemlig ingen tydelig produkthistorie. En historie som kunne gi dem identitet, troverdighet og oppmerksomhet hos kundegruppen de søker.

Isteden måtte de pakke sammen, bite i gresset og ta tapet på noen millioner kroner …

Troverdig og forpliktende

I dagens marked er kravene tøffe og det gis ingen garanti for å lykkes, uansett hvor mye du satser. Og det holder dessverre ikke å kalle et varemerke opp etter ”noe” uten at det knyttes tydelig og forpliktende opp mot det samme – og presenteres med en troverdig historie.

Produkthistorien må være sterk og tydelig – og det finnes alltid noe å ta tak i. Erfarne og dyktige markedsstrateger gjør dette hver dag.

Tydelige og vel kjente eksempler er Levi Strauss som ville sy ekstra sterke bukser til gullgravere eller apotekeren som fant opp Coca-Cola resepten.

Mange merkenavn er familienavn. Sunlight, Prada, Benetton, Gillette, Nestlé, Bacardi. Listen kan gjøres lang. Felles for dem er at de har dyrket markedsføring, identitet og historien. Sammen med gode produkter har det gitt dem verdenssuksess.

Entusiasten som ble ikon

Jack O`Neill var født i Denver i 1923. Han elsket utfordringene vannet ga, og tilbrakte mye tid som surfer – særlig i California. Under verdenskrigen ble han flyger. Tiden i militæret hadde gjort han kjent med mange nye materialer. Blant annet Polyvinylchloride (PVC) skum som ble brukt til isolasjonsmateriale i flyene. Voila! Jack fikk ideen til sin første wetsuit.

Året er 1952. Jack, som hadde flyttet til California, tar skrittet fullt ut og åpner den første Surf Shop i et lite verksted på andre siden av Great Highway. Bare den – og en sanddyne – skilte han fra havet. Han var de første som brukte navnet Surf Shop, og fikk patent på det.

The Surf Shop ble en møteplass, og antallet surfere steg. En ny business samtidig som sporten utviklet seg. Nå endret han navn på butikken til O´Neill Surf Shop. O´Neill har blitt til et varemerke, business blomstrer og har blitt milliardindustri.

René Lacoste er rikmannssønnen som i 1925 både ble fransk mester i tennis og vinner av turneringen i Wimbledon.

Krokodillen gjorde sitt inntog i Lacostes liv da han i 1923 var i Boston for å spille på det franske laget i Davis Cup. I en butikk så Lacoste en flott koffert av krokodilleskinn. Han spurte lagkapteinen om han ville få kofferten, hvis han vant sin tenniskamp. Han tapte, men fortalte historien til en journalist i avisen Boston Globe. Neste dag sto det i avisen at riktignok tapte Lacoste kofferten av krokodilleskinn, men likevel står det fast at han spilte som en ekte alligator. Dermed var det gjort.

 

Vel – tilbake til ”vår” klesprodusent … For den som ikke vet det er Beerenbergverdens nordligste aktive vulkan og ligger på Jan Mayen. Det kunne vært utgangspunkt for en svært god produkthistorie – og kanskje gitt et helt annet utfall for entusiastene som tok det modige initiativet – som endte med mageplask …

 

DISSE ARTIKLENE KAN OGSÅ VÆRE AV DIN INTERESSE